Eilisen Hesarin taloussivuilla oli juttu ”Muotoilu lisää yritysten kasvua ja kilpailukykyä”. Sen mukaan muotoiluun panostavien yritysten myynti ja viennin osuus tuotannosta kasvavat nopeammin kuin niillä, jotka eivät kiinnitä muotoiluun huomiota. Jutussa tutkijat Martti Nyberg ja Maarit Lindström ”käsittävät muotoilun laajasti tuotantoprosesseihin ja lopputuotteisiin vaikuttavaksi tekijäksi. Se kattaa kaikki tuotteen vaiheet suunnittelusta markkinointiin.” Tän kummemmin muotoilun käsitettä selitetä, paitsi että ”Palveluyrityksissä muotoilu liittyy useimmiten tapaan kommunikoida asiakkaiden kanssa. Keinoja ovat esimerkiksi vähittäiskauppojen myymäläratkaisut.” Heidi, kerropa mulle, jos ja kun ehdit, mitä tää ”muotoilu laajasti käsitettynä” oikein on? Voin itse kuvitella vaikka mitä, mutta en tiedä mitä muut sillä tarkoittavat. Siis: mitä kaikkea muuta kuin itse tuotteen muotoilua se voi merkitä? Kuinka laajasti se oikein käsitetään - onko muu muotoilu pakkausten, myymälöiden, mainonnan ym muotoilua vai jotain vielä korkealentoisempaa?
Uteliaisuuttani kyselen.
Olen muuten tänään iltasella lähdössä viikoksi mökille itsekseni. Pitää selvitellä päätä. Tää muotoilujuttu vaivaa niin pirusti... ehe.
Friday, July 01, 2005
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
4 comments:
Koska kysymys oli Heidille, mun täytyy tietenkin heittää maustetta sekaan täs vaiheessa: musta sä puhuit tuossa loppupuolella jo enemmän brändäyksestä kuin designista.
Siitä samalla lisäkyssäri Heidille: tuntuuko susta samalta, ja onko noiden ero sitte kuitenkaan muuta kuin veteen siirretty hiiva?
S
Anteeksi, että minäkään en ole Heidi, mutta vastaan omasta puolestani silti. Tässä taitaa nimittäin olla kyseessä jutun kirjoittaneen toimittajan käännöskukkanen. Englanninkielen "design" on huomattavasti laajempi käsite kuin suomenkielen sana "muotoilu". Sana "suunnittelu" taitaa olla vähän lähempänä sitä, mikä tässä kohden voisi tulla kysymykseen.
Varsinkin brändäyksen kohdalla sana "muotoilu" tuo toimintaa aika teknisen ja formaalin kaiun, jota se ei itse asiassa ole (tai ei ainakaan pitäisi olla). Eli itse muotoilisin otsikon uusiksi ilman sanaa "muotoilu", mutta nyt ei ole inspiraatiota keksiä parempaa ...
Kiitos kysymästä Anu. ...Perus-ongelma on varmaan se, että noi käsitteet (muotoilu, suunnittelu, design) eivät ole yksiselitteisiä käsitteitä ja useinmiten ne jätetään tarkemmin määrittelemättä - siksipä niitä onkin kiva käyttää ja kuulostaa kattavalta ja asialliselta. Mä jäin miettimään, että millähän kriteereillä Etlan tutkijat ovat ratkaisseet, missä yrityksissä käytetään muotoilua, ja arvaan että ovat katsoneet keillä muotoilijan koulutuksen saaneita duunissa. Sekään ei ole ihan ongelmaton kriteeri, ja olisi tosi kiinnostavaa jos ovat päätyneet johonkin muuhun ratkaisuun.
Toi artikkelin 'laaja muotoilu' voisi taikissa käytetyillä käsitteillä olla konseptisuunnittelua ja strategista muotoilua. Brändäys on enemmän markkinointiosastolla tehtävää suunnittelua, konseptisuunnittelu ja strateginen muotoilu taas teolliseen muotoiluun kuuluvia hommia. Taikin teollisen muotoilun osaston koko nimi on nykyisin teollisen ja strategisen muotoilun osasto.
Musta näyttää siltä, että "kentällä" kukin hommia tekevä porukka valikoi itse mitä nimitystä toiminnastaan päättää ja päätöksiin vaikuttaa keiden kanssa hommia tehdään: mikä termi kuulostaa asiakkaan korvissa hyvältä ja ymmärrettävältä. Joissain porukoissa (muotoilu-toimistoissa, kouluissa etc) pyritään standardisoimaan toimintaa sitomalla se tiettyyn teoriaan tai filosofiaan mutta siltikin jää vapaus tehdä melkein mitä vain sen muotoilu-nimikkeen alla, erityisesti jos puhutaan designista eikä muotoilusta niinkuin Janne tossa sanoi.
Anna Valtonen meillä tekee tutkimusta teollisen muotoilijan ammattikuvan muutoksesta ja sanoo, että kuva on laajentunut koko ajan ja nykyisin teollinen muotoilija usein pyrkii hallitsemaan koko tuotantoprosessia ja on jonkinlainen visionääri yritykselle: mitä yritys voisi tehdä. Musta toi Hesarin artikkeli tai siis ne etlan tutkijat käsittävät muotoilun tarkoittavan tuollaista koko prosessin kattavaa visioimista ja säätämistä.
On sentään joitakin asioita joihin muotoilija ei voi vaikuttaa: poliittiset päätökset, hinnanmuodostus markkinoilla ja vaikka luonnonilmiöt ovat ainakin asioita jotka eivät ole ihan muotoilijan ydinosaamisalueella. Kaipa niitä on muitakin, mutta välillä tuntuu että tyyppeihin voi törmätä duunihierarkioissa ihan missä välissä vain.
Kaipa tämä johonkin vastasi?
hyvin vastattu heidi. tosta vois jatkaa, mutta mun on nyt pakattava laukut. pitäkäähän typyt typoa yllä. niinkuin vain te osaatte.
hm, ei kai kukaan edes huomaisi vaikken ilmoittaisi reissustani mitään, kun mulla muutenkin on useamman päivän bloggaustaukoja ehtimiseen.
Post a Comment