Thursday, September 02, 2004

Nämä eivät ole mutkia

Kaikki persoonallisuustestit, jotka olen tehnyt viime aikoina (!) väittävät minua introvertiksi. Se on peräti outoa. Enhän minä ole sulkeutunut tai eristäytyvä. Jos tulen olleeksi paljon yksin, mitä kyllä joskus tapahtuu, voin huonosti. Jos mun pitäisi arvata, millainen olen verrattuna keskimääräiseen (suomalaiseen) ihmiseen, pitäisin itseäni avoimena ja sosiaalisena.

Okei, introvertti ei tietenkään ole epäsosiaalisen synonyymi. Oletetaan, että testit ovat oikeassa ja mä en vain tiedä, minkä muunkaanlainen voisin olla kuin tällainen. Sisäänpäinsuuntautunut. Täällä on kiintoisia - ja keskenään aika erilaisiakin - määritelmiä introvertille. Mitä sanotte näistä kahdesta:
"A mode of psychological orientation where the movement of energy is toward the inner world. * [Jung Lexicon, Daryl Sharp]"
"By Myers-Briggs' definition, an introvert derives energy from his or her internal world of emotions and ideas, while an extrovert draws from the outside world of people and activities for spiritual sustenance.

Ekassa määritelmässä introvertin energian liike on sisäänpäin, mutta tokassa melkein vaikuttaa, että ulospäin -?

Jos tällaista on olla introvertti, miltä tuntuu olla ekstrovertti? Liittyisikö introversion luonteeseen, että mun on jollain perustavalla tasolla hyvin vaikeaa uskoa, että toiset ovat erilaisia kuin minä, vaikka olenkin oppinut sen järjellä käsittämään ja muistamaankin monesti ihan oikeissa kohdissa? Voisiko ekstrovertille sitten olla vaikeaa käsittää, että toiset ovat (myös) samanlaisia kuin hän? Vai onko tällä mitään tekemistä persoonallisuustyyppien kanssa?

No comments: