Edellisen kommenteissa anonymous heitti peliin kiinnostavan ehdotuksen: (nyky)elämä on mahdollisesti täyttymässä akselilla shopping & fucking, minkä vuoksi vastikään my typossa lanseerattu eroottisen käytettävyyden konsepti voi osoittautua tärkeäksi. Juuri näin.
Shoppaus-tutkija Daniel Millerin mielestä shoppaus on julkisessa tilassa hoidettua läheisistä välittämistä. Fucking taas pääsääntöisesti tapahtuu kodin yksityisessä tilassa. Erotiikka tosiaan vie tilan ja täyttää elämän. Julkisen tilan saatikka yksityiskodin eroottinen käytettävyys ei kuitenkaan tietääkseni kuulu minkään ISO standardin piiriin enkä muista asiasta puhutun teollisen muotoilun käytävilläkään. Google toki yhdistää arkkitehtuurin ja seksin: "toistaiseksi arkkitehtuuri on…" mitä? Syvältä? Ei riittävän syvällä?
Sinkkuboxien huono käytettävyys tuli jo todettua mutta lähestymistapa on verrattain karkea. Eroottinen käytettävyyshän ei siis suinkaan ole pelkkää kulmasohvan, keittiöpöydän ja postimiehen mittaamista. Paha mennä tässä vaiheessa sanomaan, mistä helvetistä oikein on kyse, mutta aiheesta on pintautunut uusi havainto:
Vehkeisiin sisältyvä erotiikka: Opus-1
Ihan varmasti en uskalla sanoa, mutta veikkaisin että aivan saatanan kaunis mela eikun kela näyttäytyy siinä rakastajan silmin. Siis asiaan paneutuneen, intohimoisen harrastajan. Loisteliaasti stailattu (muotoiltu?) video näyttää urpoillekin osan siitä, mistä kalastusfriikki repii intonsa sinänsä tietysti täysin järjettömään touhuun. Kiintoisaa.
1 comment:
Siistiä:) Spämmään lisää.
Ei ole ISO-standardi, mutta mää luulen, että siksi, koska eroottinen käytettävyys astuu askelen kohti punaisia lamppuja, mikä ei sovi ISOn kliiniseen katsantokantaan, koska käytettävyys on vakavasti otettava ja mitattava tiede, ISOn toiveissa tuotteen itsensä ominaisuus eikä markkinoinnin luomaa illuusiota.
Mutta toisaalta, emotionaalinen design on jo olemassa. Jos sen tarkoitus on tuottaa käyttäjälleen mielihyvää, eikö eroottinen vois olla seuraava? Ku eihän sitä kauhean kauaa jaksa innostua hymiöistä. Ja oishan se aika raflaava otsikko konferensseissa...
terveisin anon
Post a Comment