Tuesday, November 15, 2005

Kaikki on vain mainosta

Verkkohesarin mukaan tuotesijoittelu puhuttaa taas Hollywoodin käsikirjoittajia. Suomen big brotherissakin on eräs tietty ketjukioski kulisseissa ja mainoskatkojen pääsponsorin värit ruutukuvioineen on maalattu sen puhumiskopin seinään.

Hyvä että asia puhuttaa sillä homma saattaa lähteä käsistä kun tuotteet sijoitetaan jo repliikkeihinkin. Myydäänkö tulevaisuudessa elokuvan tai tv-sarjan jokainen kohtaus parhaiten tarjoavalle? Tai joissain tapauksissa on myyty jo, ei se ole mitään tulevaisuutta. Jos 'mediacenterit' ja muut vuorovaikutteiset härpäkkeet yleistyvät voit myös saman tien tilata itsellesi samat kapineet kaukosäädintä painamalla. Hieman soittaa minulla hälytyskellot että sponsorit saattavat päästä vaikuttamaan teosten sisältöön liikaa ja alkavat sanella mikä on soveliasta ja mikä ei teoksessa jossa esiintyy heidän tuotteensa. Tai miten se pitää valaista.

Toisaalta elokuvissa ja televisio-ohjelmissa tarvitaan rekvisiittaa; esineitä ja vaatteita ja koruja ja autoja jne. Meilläkin Vahinkolaukauksien kuvissa henkilöt esim. lähettävät tekstiviestejä joten lähikuvissa näkyy eräänkin laitevalmistajan kännykkä todella selvästi useammankin kerran. Ei ole kiva mainostaa ilmaiseksi mutta minkäs teet kun pakko niille jotkut puhelimet oli valita. Tulee mieleeni myös tilanteita, että pitää olla joku aivan tietty merkki keskellä draamaa. Jos tekisi leffan Volvo Markkasesta niin siinä pitää varmaan olla Volvoja. Sankarin vaihtaminen Fiat Uno Markkaseksi olisi hieman banaalia ehkä.

Olisikohan kannattavaa perustaa firma joka valmistaa näennäisesti toimivia tuotteita joiden merkkiä ei ole olemassakaan? Kännyköitä, tietokoneita, olut-, limu- ja viinipulloja ja mitä vaan joku keksii tarvita.

7 comments:

Mane the Mean said...

Näennäisten tuotteiden tuottaja muuttuisi nopeasti
tavaramerkiksi. Sitten te mainostaisitte sitä toisille
TV-ohjelmien tekijöille....

Leena said...

Voi jee, niinhän siinä kävisi!

heidi said...

AppaRent Products. Valmistaa ja vuokraa 1 näkyviä 2 ilmeisiä 3 näennäisiä tuotteita. Perustetaanko?

Sanakirjat on niiiin kivoja. Mutta eikö ilmeinen ja näennäinen ole melkein vastakkaiset merkitykset? Tai miten pitäisi ymmärtää, kun sanotaan, että joku on vaikka "ilmeinen lahjakkuus"?

Leena said...

Mielummin varmaan 'ilmeinen lahjakkuus' kuin 'näennäinen lahjakkuus', tshih.

Tollainen firma voisi olla tosi hauska, ja nimenkin jo keksit, eiköhän laiteta riskirahat pyörimään.

heidi said...

Tuotteistaminen ja brändäys, my middle name.
Yksi sosiologi hermostui kun esitin, että hyvän tutkimuksen teko edellyttää osaavaa tuotteistamista. Aaah, niitä on niiiiin kiva kiusata.

Leena said...

Muistui mieleeni, että Maantiekiitäjissä kaikki esineet esim. rakettirullaluistimet ja dynamiitti olivat merkkiä Achme. Liekö se jo pseudomerkki? Nyt kyllä löytyy Achme-firmoja.

Anonymous said...

(Acme!)