Sunday, February 29, 2004

Enks mä ookkaan Mombasa?

Every country is like a particular type of person. America is like a belligerent adolescent boy, Canada is like an intelligent thirty-five-year-old woman. Australia is like Jack Nicholson. –Douglas Adams, The Salmon of Doubt

Mikäs se Suomi oikein olisi: neuroottinen keski-ikäinen nainen? Kirjanoppinut impotentti setä? Pelästynyt sotaveteraani? Stephen Hawking – hyvää aivotyötä, huono kroppa?

Metsään menee, katjaan kapsahtaa ja mämmiin hukkuu minun arvaukseni. Harmi, että Adams on jo autuaammilla linnunradoilla, eli ei voi enään tätäkään totuutta meistä paljastaa. Itse olen liian sisällä nähdäkseni asian ulkoapäin.

Olin viime kesänä Kanadassa ja mitä vaan suustani päästin, niin kommentti kuului, että “toi on niiin Suomalaista”. Minä olin moisesta ihan äimänä. Minäkö tyypillinen suomalainen? Sitten vaikenin ja jatkoin autuasta kalliovuorten tuijotteluani. Sillä itävaltaisella oli hauskaa kun nappailin niistä vuorista niin tolkuttomasti kuvia. Kyllä minäkin kikattelisin jos joku tulisi Suomeen ja ottaisi kolmesataa kuvaa joka järvestä ja lampareesta kun eteen sattuu.


No comments: