Thursday, April 15, 2004

Teoretisoinnin pulmia

Jonkin aikaa sitten istuin kahvilla kahden Sannan kanssa jotka puhelivat jostain kolmannesta Sannasta. Tuli vähän skitsofreeninen olo. Onkohan silläkin punainen tukka? Tunnen minä yhden ruskeatukkaisenkin Sannan. Ei ku kaks. Ne on naisia kaikki viisi. Tai enhän mä voi olla aivan varma siitä yhdestä josta ne puhui. Sitten tunnen yhden Susannan, liittyykö se jotenkin tähän joukkoon? Sillä on ruskea tukka. Ja olisi myös koko joukko Annoja.

Sain alustavan kiinnostuksen ilmaisun alani lehdestä, johon tarjosin akateemista artikkeliani lyhyen abstraktin perusteella. Nyt se work-in-process sitten pitäisi saattaa muotoon jonka kehtaisi niiden arvovaltaiselle raadille lähettää. Pitäisi siis olla aika tarkkana että tiedän mitä tarkoitan kun kuvailen “Sannaa”, että tämä on vain yksi tietty “Sanna”, mutta on siinä jotain yleisempääkin, jonka voi vetää muihin “Sannoihin”, ja minun pitääkin yleistää sen verran, että ne muut jotka miettivät ihan omia “Sannojaan” voisivat saada jotain irti tästä minun “Sannastani”. Ja mitä siitä sitten seuraa?

Ja juuri äsken se yksi Sanna tuli ja kysyi “oletko nähnyt Sannaa tänä aamuna?” Vastasin, että en ole, vaikka näinhän mä sen Sannan joka kysymyksen esitti.

No comments: