Wednesday, March 14, 2007

Visionääriset arkkitehdit ottaa päähän

Jotenkin Leenan ilmanpallon yllyttää kertomaan, että:
- Innovaatioyliopisto-hanke ei jaksa kauheasti kiinnostaa ennen kuin suunnitelmat alkavat konkretisoitumaan johonkin suuntaan. Kokouksissa jossa suunnitelmiin on pyynnöstä laadittu lausuntoja, henki on ollut pääsääntöisesti myönteistä. Eniten on huolehdittu koulun säilymisestä kokonaisena - lähinnä, ettei taideopetus jäisi pois.

- 13- tuntiset työpäivät sujuvat vanhasta muistista, joskohta nämä ovat nykyisin poikkeuksia säännöstä. Siirryin alkuvuodesta tekemään melkein normaalia virka-aikaa enkä yleensä viitsi tuoda edes konetta himaan. Tämä viikko on poikkeus, vaikka siksi, että olen luvannut huomisaamuksi trendien ennakoinnin menetelmäkurssin verkkoon ja perjantaina esittelen kotiutumistutkimukseen ja pitkän aikavälin ennakointiin perustuvan design-ratkaisuni yhden suomalaisen suuryrityksen hepuille, joilla on tarpeita sinänsä hyvien tuotteidensa markkinoinnissa. Kyseessä on kestävän kehityksen työpaja ja yritystahoina on Kone, ABB Marine ja Nokia.

Työpajan introssa maanantaina Kone ja Nokia esittelivät ekoperiaatteitaan ja, Kone erityisesti, tulevaisuusvisioita. Esitettiin, että huoli planeetan kunnosta on tuleva trendi ja ekotehokkuus pop. ABB:n heppu esitteli teknologiaa. Kaikilta tehtävänantona tuli oikeastaan että mitä "green experience" on ja miten se konkretioituisi tuotteiksi tai markkinointimateriaaliksi asti.

Jännää (ehkä) nähdä perjantaina, mitä ihmiset ovat saaneet aikaan, sillä harvalla on varmaankaan paukkuja suhtautua kriittisesti tai analyyttisesti tarjottuihin tulevaisuusvisioihin. Jotain opiskelijoista kertonee se, että n. 15 opiskelijaa haluaa tehdä Kone-projektin, n. 10 Nokia-projektin ja 5 ABB-projektin, siitä huolimatta, että annetuista visioista ei juuri ole lähtökohdaksi reaalimaailman ratkaisuille.

5 comments:

Perso Kaikelle said...

Voi sulla on tosi lystikkään kuuloinen työ! Kiinnostavaa!

Toi iso juttu sitten... call me paranoid tai mitä, mutta mä en tajua miten ihmiset ei näe että 1) TKK ja HSE on ihan liian innokkaita saamaan Taikin kaverikseen vs. Taik/Tokyo ei ole kovinkaan innoissaan. Miksi? Yleensä voittajat remeltävät ja ne jotka tuntee häviävänsä kaupassa, jarruttavat. Vink vink! 2) Uuden koalition hallitus tulee koostumaan pelkästään pisnesmiehistä. Kuka uskoo, että ne rupee katsomaan mitään, mitä ei voi muuttaa suoraan rahaksi? Tottakai voidaan sanoa, että taik liitetään fuusioon kokonaisena. Mutta seuraavaksi kuuluu vips vaan kun taidekasvatus, taide ja muut hörhötykset lentää. Se on ihan selvä. Vink vink & mähän sanoin.

Mikko Moilanen said...

Täh? Selvää on, että TaiK tekee mitä haluaa. HKKK tekee mitä pystyy. TKK tekee mitä sattuu.

Leena said...

Ja me Medialabralaiset laitetaan "mitä haluaa" -valikoima satunnaisgeneraattoriin ja tehdään sit niin kuin sattuu ;-)

Leena said...

Hapuilen ja pyörittelen:
.. juolahti mieleeni, että planeetasta huolehtiminen on jo pitkään ollut ja koko ajan enenevässä määrin poliittinen 'trendi' ja lainsäädännöllinen välttämättömyys. Eli kiinnostipa tuottajaa ja kuluttajaa tai ei, niin ekologista pitää tulevaisuudessa tekemän/ostaman.
Että onko se nyt sitten se brändi-valttikortti jolla erotutaan muista? vai onko kilpailu siinä, että kenellä on paras eko?

heidi said...

Joo, Perso, mun duunit on lystikkäitä, mutta mä olenkin itse päättänyt mitä ne on ja mitä kulloinkin sisältää =). Ei kumminkaan niin että tuollaiset yritysjutut olisi duunin arkipäivää: olen ekaa kertaa mukana noin järeässä kuviossa.

Leena: niinpä. Kyllä ekologisuus on nouseva trendi mutta juuri poliittisten päätösten takia, ei siksi että enemmistö kuluttajista erityisesti viehtyisi ympäristön säästämisestä. Kuluttajan valintoja ohjaa paljon enemmän vaikkapa pyrkimys riippumattomuteen, jolloin ongelmaksi tulee itseasiassa pakotetun ekologisuuden myyminen EVVK-asiakkaalle. Varsinkin yrityspuolella että tuote on ympäristöystävällinen ja luontoasäästävä painaa aika vähän verrattuna vaikka hintaan ja suorituskykyyn. Tuote joka mulla nyt on ongelmana on kilpailijoitaan huomattavasti tehokkaampi ja ympäristöystävällisempi mutta myös kalliimpi. Ratkaisu tuohon on yksinkertainen - näin ainakin luulen. Kerron perjantain jälkeen kuinka kävi.