Wednesday, December 27, 2006

Tälläkö rikastuu?

Hoo, Sydän kierroksella pääsi Hesariinkin. Netissä on palanen jutusta ja vähemmän yllättäen sielläkin heti ensimmäinen lukijakommentti on "rahastamisesta":

"Vuorovaikutteisuus on päivän sana, kun ohjelmalla kerätään helposti mainosaikaa suurempi tuotto ihmisten maksullisista tekstiviesteistä. Ja tämän päälle tulee sitten vielä TV-lupamaksu, joten kauppa se on mikä kannattaa YLE:lläkin."

Nimimerkille realisti voin kertoa, että ei tästä mitään rahaa tule kenenkään muun taskuun kuin jotain tekstiviestipalvelun tarjoajalle. Palvelun perushinnan päälle jokaisesta viestistä katsojalle lähtevä paluuviesti maksaa meille.

Yhden viestin hinta määriteltiin (tuottajahenkilöt rukkasivat) niin, että tehtiin jonkinlainen arvio saapuvien tekstareiden määrästä. Sitten katsottiin tekstiviestipalvelun aiheuttamat menot ja katsottiin paljonko pitää viestille antaa hintaa, että kustannukset tulisi katettua. Eli päätavoite meillä on se, että ei tulisi takkiin. Ei tästä tekijöille kuten ei YLEllekään mitään tuloja kerry.


0,95€ on mielestäni kyllä suht. paljon. Alkuun suunniteltu hinta oli 0,80€, mutta palvelun aiheuttamien kustannusten takia sitä piti nostaa. Vaihtoehtoisesti olisimme voineet lähettää vakiovastausviestin samalla hetkellä kun viesti saapuu järjestelmään, mutta paremman vuorovaikutuksen takia haluamme antaa astetta kehittyneemmän reaktion.

Paluuviestien sisältö siis vaihtelee hieman sen mukaan mitä viestille systeemissämme tapahtuu. Tämä tarkoittaa sitä, että emme voi lähettää palautetta saman tien vaan viestin on saavuttava omaan järjestelmämme jossa vasta haluttu vastausviesti voidaan lähettää. Tämä aiheuttaa viivettä ja samalla kalliimpaa meille kuin instant-reaktio. Toisaalta tällaisia palveluja järjestäneet väittävät, että tuollainen 15 sentin hintaero ei ole koskaan vaikuttanut asiakkailta saapuvien viestien lukumääriin.


Yleisesti alalla on käynyt niin, että Suomessa moni hyvä palvelu, mobiilisisältöhässäkkä, taide ja –teos on kaatunut tai sisällöllisesti heikentynyt siksi, että tekijöillä ei ole kustannussyistä varaa lähettää asiakkaille paluuviestejä siinä määrin kuin haluaisivat, muuten palveluiden hinta nousisi liian korkealle.

No comments: